5 tips bij arbeidsconflicten
- Ronny van den Bosch
- 26 aug
- 3 minuten om te lezen
Ik ondersteun regelmatig in gesprekken waarbij werknemers zijn vastgelopen in een conflict op de werkvloer. Een conflict met een werkgever, collega of team kan voor veel stress zorgen met alle gevolgen van dien.
Wat kun je doen als je merkt dat je in een conflict bent geraakt? In deze blog geef ik vijf praktische tips om effectief met arbeidsconflicten om te gaan, en leg ik uit wat mijn rol als mediator hierin kan betekenen.

Tip 1: Noteer wat er gebeurt
Begin, wanneer je merkt dat je in een arbeidsconflict zit, met het bijhouden van gebeurtenissen die het conflict voeden of gevoed hebben. Denk aan gesprekken, opmerkingen, opdrachten of e-mails. Noteer wie erbij waren, wat er is gezegd en bewaar e-mails of andere relevante documenten.
Dit helpt je om overzicht te houden over de situatie en het zorgt ervoor dat je verhaal later duidelijk en onderbouwd is wanneer je uitlegt wat de pijnpunten zijn.
Ā
Tip 2: Probeer het gesprek aan te gaan
Blijf ā hoe lastig het ook is ā openstaan voor dialoog. Probeer het gesprek aan te gaan met degene met wie je het conflict hebt. Benoem waar je last van hebt en wat je nodig hebt, zonder in verwijten te vervallen. Het doel is vaak niet āgelijk krijgenā, maar elkaar weer begrijpen om zo de werksfeer weer te verbeteren. Probeer aan te geven wat de pijnpunten met jouw doen door vanuit de āikā te spreken.
Ā
Veel mensen vinden dit lastig. Als mediator begeleid ik dit gesprek en stel ik de juiste vragen, zodat beide partijen hun verhaal en reacties rustig kunnen overbrengen. Ik zorg ervoor dat de setting veilig en neutraal is, zodat we opzoek kunnen gaan naar de beste oplossing.Ā
Tip 3: Schakel op tijd hulp in van een mediator
Lukt het niet om samen uit een conflict te komen? Wacht dan niet te lang.
Schakel bijvoorbeeld HR in, of neem contact op met een vertrouwenspersoon. Nog beter is het om een onafhankelijke mediator in te schakelen. Mediation is vrijwillig, maar biedt een veilige en vertrouwelijke manier om met elkaar in gesprek te komen.
Als mediator zorg ik ervoor dat beide partijen zich gehoord voelen. Ik begeleid het gesprek, stel de juiste vragen, en help jullie om samen tot oplossingen te komen. De inzet van goede professionele begeleiding kan zelfs het verschil maken tussen een verbeterde werksfeer en het uitvallen door (uiteindelijk) een burn-out.Ā
Tip 4: Blijf professioneel in je gedrag
Emoties kunnen in een conflict soms hoog oplopen. Zorg ervoor dat klanten, cliĆ«nten of andere collegaās die niks met de situatie te maken hebben niet betrokken raken in jouw conflict met de andere partij.
Blijf openstaan voor oplossingen. Door bij je werkgever om mediation te vragen, dit zelf in te schakelen of het voorstel tot mediation van de andere partij te accepteren, laat je zien dat jij je wil inzetten voor een goede oplossing, wat weer in je voordeel kan werken.
Ik zie in mijn praktijk dat werknemers die professioneel blijven, sterker staan in het gesprek. Tijdens mediation kan ik dit ook benoemen richting de andere partij, om je houding zichtbaar te maken. Dat helpt om weer gelijkwaardigheid en respect in het gesprek te brengen.
Tip 5: Denk vooruit: wat wil je Ʃcht?
Sta stil bij wat voor jou een goede oplossing van het conflict is en denk ook na wat het voor jou zou betekenen om water bij de wijn te doen.Ā
Bij heftige conflicten betekent dit bijvoorbeeld dat je nadenkt over de keuze of je graag zou blijven, maar onder bepaalde voorwaarden of dat je liever zou willen sturen op een nette beƫindiging van het dienstverband. Het helpt om hierover al vroeg na te denken, zodat je zelfverzekerder het traject in gaat.
In mijn rol als mediator help ik je om je opties op een rij te zetten. Ik begeleid het proces zorgvuldig en met oog voor de verschillende wensen, belangen en kijk op de toekomst.
Tot slot: je hoeft het niet alleen te doen
Een arbeidsconflict is zwaar. Het raakt aan wie je bent, wat je kunt, en hoe je je voelt op je werk. Maar je staat er niet alleen voor.
Als mediator ben ik er om de spanning uit het gesprek te halen, en ruimte te maken voor een oplossing die werkt.
Wil je weten of mediation iets voor jou is? Of heb je vragen over hoe een traject precies verloopt? Neem gerust contact met mij op.
Opmerkingen